Fakty Ostrowskie TV

Reklama

GRAND PRIX KOMEDA - MUZYKA POLSKIEGO FILMU (FILMY KONKURSOWE)

 

 FOTOGRAF

Muzyka Macieja Zielińskiego do tego obrazu stanowi oryginalne połączenie brzmień akustycznych i elektronicznych. W nagraniach wzięli udział muzycy orkiestry smyczkowej Aukso pod dyrekcją Marka Mosia, znakomity zespół akordeonowy Motion Trio oraz  utalentowani soliści Anna Sikorzak-Olek (harfa) i Krzysztof Herdzin (fortepian). Nad realizacją nagrań czuwał Tadeusz Mieczkowski. To niecodzienne połączenie dźwięków tworzy atmosferę i napięcie, które kompozytor dawkuje bardzo umiejętnie. Muzyka nie narzuca się melodycznie, idealnie dopełniając to, co na ekranie.

Maciej Zieliński to wszechstronny kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Komponuje zarówno muzykę poważną, filmową i teatralną, jak również piosenki oraz muzykę do produkcji telewizyjnych i reklam. Za twórczość poważną zdobył wiele nagród w konkursach kompozytorskich, w tym dwie międzynarodowe. Szerokiej publiczności znany jest jako autor muzyki do wielu filmowych hitów ostatnich. Współpracował m.in.: z Kayah, Anią Dąbrowską, Beatą Kozidrak i Krzysztofem Krawczykiem.

Środa, 8 czerwca, godz. 16:00, OCK.

 

CARTE BLANCHE

Muzyka skomponowana przez Pawła Lucewicza przenosi odbiorców filmu w zupełnie inny świat , urzeka i chwyta za serce. Kameralna, bardzo emocjonalna, a przy tym stanowiąca dla opowiadanej historii nienachalne tło. W nagraniach wzięła udział orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza. Na gitarach zagrał - Krzysztof Łochowicz, na fortepianie - Paweł Lucewicz, a partie wokalne wykonała Ania Iwanek.

Paweł Lucewicz -  kompozytor, pianista i aranżer. Ten młody twórca ma na swoim koncie muzyczną współpracę m. in. z Ryszardem Bugajskim  i Agnieszką Holland. Orkiestrował takie filmy, jak Układ Zamknięty, Janosik - Prawdziwa historia czy Roraima - Climbing The Lost World.

Oprócz komponowania do produkcji kinowych czy telewizyjnych (seriale Wrzesień 1939, Prokurator), tworzy także muzykę do przedstawień teatralnych (współpracował m. in.  z reżyserami Laco Adamikiem, Jerzym Satanowskim czy Robertem Glińskim).

Poniedziałek, 6 czerwca, 20:00, OCK.

 

 ZIARNO PRAWDY

W tym obrazie kompozytor postawił na ostre, nowoczesne, momentami mroczne, elektroniczne brzmienie, z niewielkim dodatkiem akustycznych instrumentów (klarnet, dwa flety, perkusja). Zrezygnował z muzyki emocjonalnej, sentymentalnej i utartych konwencji. Dopasowana jest ona do głównego bohatera, klimatu filmu i zdjęć. Podkreśla groteskowość wielu sytuacji, także w kluczowych scenach, pozwala zachować dystans i utrzymać taką właśnie konwencję filmu. Nie bez znaczenia jest fakt, że kompozytor Abel Korzeniowski i reżyser filmu Borys Lankosz znają się od lat, przyjaźnią i współpracowali już wcześniej przy wspólnych etiudach filmowych. Przy pracy nad Ziarnem Prawdy mieli od początku podobny zamysł - i jak przyznają - rozumieli się bez słów.

Abel Korzeniowski skomponował muzykę do takich znanych polskich filmów jak Duże zwierzę (za którą otrzymał nagrodę indywidualną Lwy Gdańskie 25. Festiwalu Polskich Filmów w Gdyni w 2000 r.), Pogoda na jutro czy Anioł w Krakowie. Za Oceanem współpracował między innymi z Tomem Fordem przy filmie Samotny mężczyzna. Współpraca ta przyniosła mu pierwszą w karierze nominację do Złotych Globów w 2010 roku. Dwa lata później ponownie otrzymał nominację do tej nagrody za muzykę do filmu W.E. w reżyserii Madonny. Od początku swojej kariery komponuje także muzykę do spektakli teatralnych.

Środa, 8 czerwca, godz. 21:00, OCK.

 

 KEBAB I HOROSKOP

Oszczędna i minimalistyczna muzyka Wojciecha Mazolewskiego podkreśla nostalgiczny i poetycki nastrój filmu. Struktura dzieła jest niejednorodna, dlatego muzyka spełnia tutaj jeszcze jedną ważną funkcję - łączy sceny,  których nie spaja dramaturgiczna klamra, a każda z nich stanowi osobną całość.

Wojciech Mazolewski -  muzyk jazzowy, gitarzysta basowy i kontrabasista, kompozytor, jeden z współtwórców yassu, lider zespołów Pink Freud i Wojtek Mazolewski Quintet. Autor muzyki do spektakli teatralnych, filmów niszowych oraz serii audiobooków. Laureat nagrody III Programu PR za Monster of Jazz, trzykrotnie wygrywał ze swoim Pink Freud w kategorii najlepszy zespół elektryczny wg prestiżowego Jazz Forum, zdobywca Jazzowego Oscara od Stowarzyszenia Melomani, nagrody Mateusza od radiowej Trójki. Niekonwencjonalny muzyk, który jazzowej formie nadaje nowoczesny kształt. Jego twórczość otwiera odbiorców (zwłaszcza młodych) na gatunek, który do tej pory uznawany był za hermetyczny, wprowadza go na listy przebojów i telewizyjne ekrany.

Sobota, 4 czerwca, godz. 18:00, OCK.

 

PIĄTE: NIE ODCHODŹ

Oprawą muzyczną do tego filmu zajął się Paweł Mykietyn. Jego kompozycje charakteryzuje wyrazista struktura  i żywiołowy charakter. Muzyk chętnie sięga po tradycyjne układy, które przekształca na swój własny sposób. Określany jest jako wzorcowy przykład twórcy postmodernistycznego, który czerpie inspiracje  i materiał ze wszelkich możliwych źródeł. Dotyczy to zarówno kompozycji do filmów, jak i do spektakli teatralnych czy własnej twórczości. Jego twórczość budzi na pewno wiele emocji, przepełniona jest mocnymi brzmieniami i ostrymi rytmami.

Kompozytor i klarnecista, przez wiele lat grał w założonym przez siebie zespole Nonstrom, który specjalizował się w wykonaniach muzyki współczesnej. Karierę zaczął w bardzo młodym wieku, zdobywając liczne wyróżnienia w kraju i za granicą. W wieku 22 lat zadebiutował na festiwalu Warszawska Jesień utworem La Strada. Jego utwór 3 for 13 - napisany na zamówienie Polskiego Radia - zdobył pierwsze miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w kategorii młodych kompozytorów 1993 roku. Komponuje na zamówienie wielu festiwali i instytucji, m.in. wspomnianej już  Warszawskiej Jesieni, Polskiego Radia, Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, a także dla wielu wykonawców. Pisze również muzykę dla teatru, przez wiele lat współpracował z Krzysztofem Warlikowskim. W 2000 roku nagrodzony Paszportem Polityki. Przez kilka lat był kierownikiem muzycznym Teatru Studio w Warszawie, a od 2008 roku piastuje to stanowisko w Nowym Teatrze. W 2011 roku została wydana płyta zatytułowana Mykietyn. Teatr, na której znalazły się utwory ze spektakli K. Warlikowskiego wybrane przez samego kompozytora. Stworzył muzykę do m. in. takich obrazów jak: Ono, 33 sceny z życia, Essential Killing, Tatarak, W imię, Wałęsa. Człowiek z nadziei, 11 minut.

Niedziela, 5 czerwca, godz. 21:00, OCK.

 

ONIRICA

Autorami muzyki do tego filmu są multiinstrumentalista i kompozytor Józef Skrzek oraz sam reżyser - Lech Majewski. Józef Skrzek jest jednym z czołowych przedstawicieli polskiego rocka progresywnego i elektronicznego. Założyciel Silesian Blues Band. Współpracował m. in. z Czesławem Niemenem, popularną grupą Breakout, Haliną Frąckowiak. Komponuje muzykę teatralną, telewizyjną i filmową.  Jest autorem ścieżki dźwiękowej m.in. do filmów Golem i Wojna światów - następne stulecie Piotra Szulkina i Ręce do góry Jerzego Skolimowskiego. Często współpracuje z Lechem Majewskim, napisał muzykę także do wcześniejszych jego filmów Pokój saren, Angelus, Ogród rozkoszy ziemskich, Młyn i Krzyż .

Lech Majewski - człowiek renesansu, reżyser, poeta, malarz, pisarz i twórca sztuki wideo-art , który od lat podąża swoją osobną ścieżką, tworząc autorskie kino, które wyróżnia bardzo rozpoznawalny styl. Jak zwykle u tego artysty film stanowi kompletne, dopracowane w najmniejszym szczególe dzieło. Także w przypadku swojego najnowszego dzieła ostatniej części filmowego tryptyku, poświęconego arcydziełom wielkich mistrzów, Majewski jest autorem w pełnym tego słowa znaczeniu. Napisał scenariusz, wyreżyserował je, a oprócz tego jest współtwórcą zdjęć, muzyki oraz scenografii.

Lech Majewski debiutował jako kompozytor w 1996 r. Napisał wówczas wspólnie z Józefem Skrzekiem muzykę i libretto do autobiograficznej opery Pokój saren, której prapremiera odbyła się 31 marca w Operze Śląskiej w Bytomiu. Międzynarodowy Instytut Teatru wybrał Pokój saren do grona dwunastu najlepszych oper współczesnych powstałych w latach 90 XX w. i W grudniu 1998 r. zaprezentował ją w Düsseldorfie. Operę tę uhonorowano Złotą Maską; stała się także podstawą wideoartu pod tym samym tytułem (Grand Prix na Festiwalu Sztuki w Houston).

Czwartek, 9 czerwca, godz. 16:20, OCK.

 

 ŻYĆ NIE UMIERAĆ

Obok stworzonych kreacji aktorskich, muzyka Tomasza Wirackiego stanowi bez wątpienia główny atut tego filmu. Wiracki to kompozytor muzyki filmowej, sound designer, pianista, improwizator i performer. Absolwent Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi. Uczestniczył w wielu wydarzeniach muzycznych oraz festiwalach w Polsce, Słowacji, Niemczech, Chorwacji, Francji, Wielkiej Brytanii, Północnej Afryce i Tajlandii.  Komponuje na potrzeby filmu i teatru, współpracuje z PWSTiTV w Łodzi i MTV Polska, Deriglasoff  Band i Janem Komasą. Nagrał trzy solowe płyty: Harmony of Noise (2006), Like a Digital Pillow (2009) i PF (2015).

Jego kompozycje znalazły się na różnych kompilacjach, które ukazały się w Polsce, Chinach, Norwegii  Francji. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie.

Wtorek, 7 czerwca, godz. 16:30, OCK.

 

KARBALA

Karbala to trzecia, po Jezioraku i Felix, Net i Nika polska produkcja Cezarego Skubiszewskiego, kompozytora od ponad 40 lat mieszkającego i działającego z sukcesami w Australii. Jego kompozycje do filmu K. Łukasiewicza, wsparte zostały wokalizami Lisy Gerrard (z duetu Dead Can Dance), którą można było usłyszeć na ścieżce dźwiękowej do filmu Gladiator.

Łukasiewicz tworzy nie tylko muzykę filmową, ma na swoim koncie utwory jazzowe i rockowe, a przede wszystkim klasyczne orkiestrowe formy, takie jak dzieło symfoniczne. Te różnorodne muzyczne gatunki mają także odzwierciedlenie w jego muzyce filmowej. Orkiestra i partie solowe (skrzypce, fortepian) przeplatane są elektroniką. W jego kompozycjach możemy usłyszeć także inspiracje muzyką jazzową, a nawet ludową czy klezmerską. Muzyk chętnie wykorzystuje też w swoich utworach instrumenty etniczne. Oprócz wspomnianej już twórczości zajmuje się także muzyką do reklamowych spotów.

Sobota, 4 czerwca, godz. 21:00, Kino Komeda.

 

DEMON

Muzykę do tego obrazu skomponował Marcin Macuk, który współpracował z reżyserem Marcinem Wroną także przy jego wcześniejszych filmach: Moja krew (2009) i Chrzest (2010). Kompozytor będzie jednym z gości festiwalu, jego sylwetkę przybliżyliśmy już przy okazji opisów tegorocznych gwiazd wydarzenia.

Muzyka Marcina Macuka stworzona do tego filmu doskonale komponuje się z niepokojącymi zdjęciami polskiej prowincji i mrocznych krajobrazów autorstwa Pawła Flisa. To właśnie głównie te dwa elementy tworzą niepowtarzalny klimat napięcia i grozy w tym dziele. W filmie wykorzystano również kilka utworów Krzysztofa Pendereckiego. Znajdziemy tutaj także wiele motywów muzycznych zaczerpniętych z folkloru żydowskiego.

Czwartek, 9 czerwca, godz. 18:00, OCK.

 

 

 OBCE NIEBO

Autorem muzyki do filmu w reżyserii Dariusza Gajewskiego jest pianista, kompozytor i aranżer, poruszający się pomiędzy jazzem, muzyką klasyczną i eksperymentalną, Marcin Masecki. Uznawany za jednego z najbardziej twórczych i oryginalnych muzyków młodego pokolenia. Występuje zarówno z repertuarem klasycznym, jaki i jazzowym, awangardowym a nawet popowym. Ścieżkę dźwiękową do całego filmu skomponował wspólnie z żoną, argentyńską wokalistką Candelarią Saenz Valient. Muzycy występują razem w zespole Paris Tetris wraz z perkusistą Maciem Morettim. Film zapowiadał utwór zatytułowany Meteor shower Pictorial Candi, do którego nakręcono także teledysk.

W 2005 roku Marcin Masecki został laureatem pierwszej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistów Jazzowych w Moskwie. Grał w kwartecie jednego z najwybitniejszych polskich kontrabasistów Zbigniewa Wegehaupta. Nagrał z nim doskonale przyjęte albumy Wege (2006) i Tota (2008). Cały czas gra także koncerty z repertuarem klasycznym, podczas których prezentuje przede wszystkim dzieła niemieckich kompozytorów XVIII wieku.

Sobota, 4 czerwca, godz. 15:00, OCK

 

 

 11 MINUT

To już drugi film (obok  Piąte: nie odchodź) tego kompozytora, który znalazł się w tegorocznym konkursie Grand Prix Komeda - Muzyka Polskiego Filmu. O dokonaniach tego znakomitego klarnecisty i kompozytora można przeczytać wyżej - przy piątym konkursowym tytule.

Industrialna i niepokojąca ścieżka dźwiękowa autorstwa Pawła Mykietyna jest w tym filmie bez wątpienia jednym z elementów, który  buduje w dużym stopniu klimat całości. Niekiedy nawet dominuje, w wielu scenach męczy i drażni odbiorcę. Składa się na nią wiele bardzo nieprzyjemnych dźwięków - zgrzytów, uderzeń i gongów, które brzmią tak jakby wybijały ostatnią godzinę życia bohaterów. Poprzez zastosowanie takich środków kompozytorowi idealnie udało się oddać klimat zagrożenia i emocjonalny stan postaci. Tym samym doskonale wpisuje się w zastosowaną przez reżysera konwencję metafizycznego thrillera. Gęstą, mroczną atmosferę i świadomość nieuchronnie zbliżającej się katastrofy dopełniają także niespokojne zdjęcia autorstwa Mikołaja Łebkowskiego. 

Za muzykę do 11 minut kompozytor m. in. zdobył nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Wtorek, 7 czerwca, godz. 19:30, Kino Komeda.

 

CÓRKI DANCINGU

Za muzykę do filmu Agnieszki Smoczyńskiej odpowiada alternatywny zespół Ballady i Romanse. Duet tworzą dwie siostry: Zuzanna i Barbara Wrońskie. Pierwsza pisze teksty utworów (inspirowane polską poezją, głównie Mickiewiczem i Miłoszem), druga zajmuje się warstwą muzyczną nagrań (udziela się również w zespole Pustki).  Debiutancka płyta sióstr zatytułowana Ballady i Romanse została wydana przez Galerię R w 2008 roku. Krążek został bardzo dobrze przyjęty przez publiczność oraz recenzentów. Kolejny album Zapomnij (2011) otrzymał nominację do Paszportów Polityki, został płytą roku 2011 według "Gazety Wyborczej". Duet występował na wielu polskich imprezach muzycznych (Open'er Festival, Off Festival i innych). W 2015 roku  do kin wszedł  film Córki Dancingu z piosenkami i muzyką Ballad i Romansów. Film zdobył wiele prestiżowych nagród na festiwalach w kraju i za granicą (Festiwal Filmów Sundance 2016 - za unikalną wizję i design oraz na Festiwalu w Gdyni 2015 - za najlepszy debiut).

Muzyka stworzona do tego obrazu charakteryzuje się mocnym, pulsującym elektronicznym brzmieniem i oddaje tętniący klimat warszawskich dancingów lat 80. Jest bardzo zróżnicowana, podobnie jak sama filmowa opowieść, która łączy w sobie  elementy musicalu, horroru i romansu. Choć z pozoru może wydawać się łatwa i przyjemna, to zarówno w warstwie muzycznej, jak i tekstowej ma w sobie zawarty pewnego rodzaju smutek i melancholię, charakterystyczny dla twórczości tego duetu. Do tego na ścieżce dźwiękowej znalazły się także najpopularniejsze szlagiery lat 70. i 80. - Byłaś serca biciem Andrzeja Zauchy, Bananowy song grupy Vox czy I Feel Love Donny Summer w brawurowym wykonaniu Kingi Preis.

Piątek, 10 czerwca, godz. 20:30, Kino Komeda.

 

BM

 

Kontakt z redakcją

Fakty Ostrowskie
pl. Rowińskiego 1
63-400 Ostrów Wielkopolski

tel. 62 591 74 49

e-mail:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.